Stockholms Fria

Kärlek och mat i Capellas debutroman

Kärlek, mat & missöden är en riman om Italien, i synnerhet om Rom där handlingen utspelar sig, men också om mat och erotik. Boken är full av italiensk gastronomi och 'la dolce vita'. Författaren tar oss med på en gastronomisk odyssé till Rom med alla dess restauranger.

I centrum står den exklusiva restaurangen Templi, där man måste boka bord månader i förväg. Det är nog recepten som är den egentliga behållningen av boken. Läsaren upplever en vandring genom Roms matvärld. Man känner dofterna och vällukten av torghandlarnas grönsaker och frukter. Boken genomsyras av sol och Medelhav. Man upplever trafiken och det ständiga storstadsbullret. Författaren Anthony Capella är väl förtrogen med det italienska köket och i synnerhet det romerska, vilket han visar i boken. Han kan sina ingredienser. Vem visste att man inte med självaktning kan äta spaghetti alla bolognese i Rom? Språket är enkelt och författaren har många italienska uttryck och talesätt som lämnats på originalspråk inne i texten. Översättning finns i stället som fotnoter. Den unga amerikanskan Laura har fått ett konststipendium och befinner sig i Italien, närmare bestämt i Rom. Blond och vacker som hon är, väcker hon de unga italienarnas odelade uppmärksamhet. I synnerhet Tommasos, som arbetar som servitör just på Templi tillsammans med vännen Bruno. Frågan är hur han ska få sina känslor besvarade och väcka hennes intresse.

Ordspråket 'vägen till mannens hjärta går genom magen' blir här omvänt. Laura anförtror sin väninna Charlotta att hon minsann inte tänker falla för vem som helst. Åtminstone ska han kunna laga mat. Tommasos problem är att han inte kan laga mat, samtidigt som han är mycket förälskad i Laura. I kärlek och krig är allting tillåtet och han tar hjälp av vännen Bruno som ansvarar för desserten på restaurangen och dessutom är mycket matlagningskunnig. Och vilken mat! 'Hon hade aldrig ätit sådan mat. Nej, hon hade aldrig ätit.' Laura faller pladask för 'Tommasos' kockkonst. Med vännens hjälp lyckas Tommaso ordna en riktig helkväll tillsammans med Laura. Tillsammans beger de sig till stranden och Laura tar med sig sin väninna, den sexiga Judith, som lägger ut sig för den blyge Bruno, men denne är inte intresserad.

Romanen är underhållande, inte minst på grund av alla intressanta recept. Den huvudsakliga behållningen är just beskrivningarna av maträtterna som spelar en huvudroll i boken. Här beskrivs detaljerat tillagningen av italienska delikatesser. Ett stort plus är också skildringen av miljön i den 'eviga staden' Rom. Kärlek, restauranger, kaféer och lektioner i konsthistoria som det bara kan vara i Rom. Men också det hårda livet i restaurangbranschen, där konkurrensen är stenhård, blir en kontrast. Inte minst Bruno erfar denna sida. Medelhavsmiljön sprider en värme hos läsaren. Man känner lukten av havet, värmen och söderns läckerheter.

Fakta:

Litteratur:
Kärlek, mat & missöden

Författare: Anthony Capella

Översättare: Kerstin Törngren

Bokförlag: Wahlström & Widstrand

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu